ATAȘAMENTUL COPIILOR NOȘTRI FAȚĂ DE NOI, PĂRINȚII LOR (2)
15.05.2018
- Așa cum aminteam în articolul anterior,
atașamentul este prima relație emoțională, de dragoste, care apare între mamă
și copil și putem să ne-o imaginăm ca un înveliș protector în care se
construiește copilul. Din păcate însă, această primă legătură emoțională care
ar trebui să aibă un rol protector, nu este în toate situațiile una de dragoste
și nu are întotdeauna un rol protector. Această relație afectivă poate fi una
deficitară, disfuncțională și cu efecte mai puțin pozitive pentru copil.
Astfel, putem vorbi despre diferite forme de atașament (Mary
Ainsworth, Mary Main):
- Securizant
- Evitant
- Ambivalent
- Dezorganizat
- Primele trei tipare de atașament
reprezintă strategiile pe care le dezvoltă copilul în relație cu persoana care
îl îngrijește, cu scopul de a funcționa și a menține această legătură afectivă.
Ultipul tipar nu are o strategie de adaptare în funcție de modul de funcționare
a adultului.
- Înainte de a descrie fiecare dintre cele
patru tipuri de atașament, doresc să vă arăt cum anume influențează legătura
emoțională primară dintre copil și persoana care îl îngrijește gândirea,
perspectiva despre lume și viață a copilului și comportamentul acestuia, ceea
ce duce, în final, la formarea unui anume tip de atașament.
- Cum se manifestă comportamentul de
atașament?
- Legătura emoțională care se creează între
nou-născut și mama lui încă din prima oră de viață are la bază, așa cum arătat,
nevoia primordială a ființei umane de a fi protejată. Iar această nevoie a
copilului se articulează cu capacitatea mamei de a oferi protecție. Din primul
moment al venirii pe lume, ființa umană este expusă experiențelor exterioare pe
care le percepe ca factori de stres. Ieșind din "coconul" intrauterin, copilul
este copleșit de teamă în fața multitudinii de stimuli din mediul înconjurător
și se îndreaptă, instinctiv, spre mamă. Și pe parcursul vieții sale apoi, în
toate situațiile noi sau în cele în care ceva nu înțelege, copilul va trăi
experiențele cu disconfort și va căuta, similar, protecție. Aceasta este
modalitatea în care ființa umană se dezvoltă, prin experiențele pe care le
trăiește. Iar calitatea trăirii acestor experiențe este dependentă în mod
direct de disponibilitatea pe care copilul o simte din partea persoanei care îl
îngrijește.
- Comportamentul de atașament, prin care
înțelegem atât comportamentul copilului cât și pe cel al adultului protector
(sau nu) este așadar declanșat de situațiile percepute ca stresante. În
situațiile percepute astfel copilul se îndreaptă spre adult pentru protecție,
iar acest adult (chiar dacă nu este mama) reprezintă pentru el, figura de
atașament.
- Figura de atașament este baza de siguranță
a copilului, persoana în care are cea mai mare încredere că îl poate proteja în
orice situație pe care acesta o percepe ca fiind periculoasă. Siguranța pe care
copilul o simte, dacă există, îi crează acestuia liniștea de care are nevoie
pentru a explora lumea, cu toate pericolele acesteia, pentru că el știe că
orice i se va întâmpla, va avea unde să se întoarcă. Prin acest "du-te-vino" de
la figura de atașament spre lume și înapoi copilul se dezvoltă, "cucerește"
lumea, își construiește imaginea și încrederea în sine, dar își creionează și o
anume percepție despre oameni și relațiile pe care le poate avea cu aceștia. În
acest fel, copilul își "desenează" de fapt un anume scenariu, un tipar
comportamental conform cu care se va manifesta de-a lungul vieții sale. Acesta
este un model despre propria reprezentare dar și despre reprezentarea
celorlalți, foarte puternic internalizat, la nivel inconștient, care "dictează"
din umbră toate relațiile ulterioare ale copilului.
- Astfel, de-a lungul vieții relațiile cu
propria persoană, dar și cu ceilalți, în special cu persoanele semnificative
(partener de cuplu, copil, prieten, coleg, șef etc.) se vor desfășura conform
așteptărilor pe care copilul le-a avut de la figura de atașament și mai ales
conform modalității în care figura de atașament a răspuns acestor așteptări în
momentele în care copilul a avut nevoie de protecție. Dacă în astfel de momente
copilul a perceput că adultul este disponibil și că poate avea încredere în el,
atunci convingerea care s-a formulat în forul lui interior a fost: "Sunt
important, sunt iubit necondiționat, sunt valoros, deci pot să am încredere în
mine și în ceilalți, iar lumea este un loc sigur pentru mine". Dacă, în schimb,
în astfel de momente copilul a perceput indisponibilitatea adultului, aceasta a
fost asociată cu convingerea că "Nu sunt suficient de important, nu sunt iubit
necondiționat, nu pot să am încredere în mine și nici în ceilalți, prin urmare
lumea este un loc periculos pentru mine. "Exersând" o anume manieră de conduită,
în timp, copilul dezvoltă o strategie comportamentală, vizibilă mai ales în
situații percepute ca stresante, care reprezintă tipul său de atașament.
- Descrierea tipurilor de atașament
- Atașamentul Securizant se construiește prin internalizarea unei model comportamental format de
copil în raport cu un adult iubitor, sensibil, de încredere, care îl îngrijește
și îl protejează, un adult care este responsiv la nevoile copilului. Cu un
astfel de adult, copilul își va dezvolta încrederea în figura de atașament,
încrederea în sine însuși și, implicit, încrederea în ceilalți din jurul său
pentru că ceea ce îl ajută este faptul de a se simți în siguranță, securizat.
Cu o bază solidă în acest sens, în momentele de teamă, de nesiguranță cu care
se va confrunta în viața lui, copilul va căuta figura de atașament, știind că
poate cere și primi ajutor. Experiențele anterioare, formate în perioadele sale
timpurii i-au confirmat acest fapt, iar acum încrederea este piesa centrală în
atitudinea pe care o are față de sine și față de ceilalți. În acest tip de
atașament sănătos, securizant, copilul se simte iubit și poate explora lumea, o
poate experimenta cu dorință, o poate creea pentru el.
- Atașamentul Evitant
se construiește de către copilul aflat în relație cu un adult mai puțin
disponibil pentru el, un adult care nu îl protejază când acesta se confruntă cu
situații pe care le percepe ca fiind periculoase, în care îi este frică. Un
astfel de adult este acela pentru care propriile nevoi au prioritate în fața
nevoilor copilului. O astfel de indisponibilitate va genera pentru copil un
anume comportament guvernat de convingerea că la greu trebuie să te descurci
singur, pentru că nimeni nu îți va veni în ajutor. Ca urmare, în situațiile
percepute ca fiind solicitante conduita copilului va fi una de evitare a
figurii de atașament, de evitare a celorlalți și de căutare de soluții în care
se va baza exclusiv pe propria persoană. Neîncrederea este piesa centrală în
atitudinea pe care o dezvoltă față ceilalți, față de lume, aceasta fiind
generată de neîncrederea pe care a experimentat-o față de figura de atașament,
care nu a arătat disponibilitate și siguranță, ci dimpotrivă, nesiguranță,
insecuritate. În situații anxiogene, copilul nu va cere ajutor figurii de
atașament, ci va face eforturi pentru a se confrunta cu "pericolul" perceput.
- Atașamentul Ambivalent se dezvoltă de copilul aflat în raport cu un adult față de care a
experimentat și ajutor și siguranță, dar și indisponibilitate și nesiguranță,
alternativ. Acest tip de adult este unul inconstant în comportamentul său față
de copilul, ceea ce face ca cel mic să experimenteze confuzia și să se
străduiască permanent să-l determine pe adult să fie așa cum este uneori -
securizant. În această încercare confuză copilul descoperă comportamentele de
seducție dar și ieșirile de agresivitate față de adult, sau chiar
autoagresivitate, cu scopul de a obține de la acesta ceea ce are nevoie,
disponibilitatea lui. Iar efortul de energie pe care acesta îl cheltuie este
foarte mare, în detrimentul dezvoltării sale. Relațiile copilului cu persoanele
semnificative din viața lui vor fi dominate de neîncredere și de nevoia
imperioasă de a-i manipula pe aceștia astfel încât să le capteze întreaga
atenție asupra sa. Imprevizibilitatea figurii de atașament cu care este în
raport copilul va genera o permanentă frustrare care se va observa în
comportamente agresive ale copilului în situații în care acesta resimte
nemulțumire.
- Atașamentul Dezorganizat se dezvoltă la copilul care este în relație cu un adult absent (atât
fizic, dar și psihic) din viața acestuia, dar și cu un adult violent sau
abuzator. În astfel de situații, fiind traumatizat, copilul nu mai construiește
un tipar comportamental fix, ci toată energia lui este utilizată pentru a
supraviețui. Prin urmare, în situații percepute ca fiind periculoase, copilul
nu va reacționa după un tipar, pentru că nici o figură de atașament nu a
existat. Practic, legătura afectivă între copil și un adult neexistând, acesta
nu și-a putut forma un comportament prin repetare. Ca urmare, în astfel de
situații copilul va reacționa în funcție de circumstanțe și va adopta din
caracteristicile celorlalte trei tipuri de conduite descrise anterior. Neavând
un sprijin emoțional în viața sa, copilul nu se mai poate construi pe sine
însuși, nu-și poate dezvolta sentimentul continuității, nu-și poate construi
strategii comportamentale proprii. Acest copil va fi permanent dezorientat și
dezorganizat în comportamentul său.
- Concluzia este că tipul de atașament pe care copilul și-l dezvoltă din
primul moment al vieții în raport cu persoana care îl îngrijește nu reprezintă
doar o strategie comportamentală care îl conduce în situații și relații, ci se
constituie ca perspectivă prin prisma căreia acesta privește viața, lumea și pe
sine însuși, având la bază internalizarea unui model construit prin modelarea
creierului influențată de propriile experiențe.
- Cum influențează tipul de
atașament relațiile viitorului adult?
- Calitatea atașamentului,
a legăturii emoționale create între copil și adult va impregna, după cum
spuneam, toate relațiile semnificative ale viitorului adult cu persoanele din
viața sa, dar în primul rând va impregna rolul de partener de cuplu și rolul de
părinte.
- Astfel, adulții care au
creat un Atașament Sigur sunt copiii care au fost în contact cu figuri
de atașament/părinți atenți și responsivi la nevoile lor emoționale. Acești
copii devin adulții care au o imagine de sine pozitivă și o stimă de sine
ridicată, dar care au o părere bună și despre ceilalți, despre partenerul de
viață. Starea lor interioară de bine se răsfrânge și asupra relațiilor pe care
le au cu cei din jur. În cuplu sunt adulții care se simt bine în intimitate,
dar care se simt bine și în afara intimității, pentru că în relația lor se
bazează pe încredere. Se pot bucura de autonomie în relație și nu simt nevoia
să își "sufoce" partenerul și să îl verifice. Sunt adulții responsabili,
sinceri, direcți și asumați.
- Adulții care au creat un Atașament Evitant sunt copiii care au avut parte de figuri de atașament/părinți
distanți, care nu au răspuns nevoilor lor emoționale. Ca urmare, acești copii
"au învățat" să-și inhibe nevoia de atașament ca răspuns la refuzurile fizice
și emoționale venite din partea adulților, la indisponibilitatea acestora,
primite ori de câte ori copilul se apropia pentru confort și protecție. În
timp, pentru a se proteja de dezamăgiri ei își reprimă nevoile și emoțiile,
creându-și o pavăză din a nu se arăta niciodată vulnerabili. Prin "exersarea"
acestor mecanisme, acești copii devin niște adulți care vor evita relațiile,
contactele cu ceilalți din teama inconștientă de a nu fi refuzați și respinși.
Acești copii devin adulții care nu au încredere în ceilalți și care generează
disconfort în intimitate, manifestând comportamente conflictuale. Sunt adulții
care pot simți adesea emoții puternice de tristețe, durere, agresivitate,
furie. Având convingerea că nu se pot baza pe nimeni și că nu trebuie să își
arate niciodată vulnerabilitatea, acești adulți se vor feri de intimitate și de
investițiile emoționale. Prin urmare vor alege parteneri fie la fel ca și ei,
"sterili" emoțional, fie cu un alt tipar de atașament, dar cu care
comportamentul lor va fi tot rece și neimplicat afectiv. Cel mai probabil,
relațiile acestor adulți se vor finaliza prin rupturi și despărțiri.
- Adulții care au creat un Atașament Ambivalent sunt copiii care au
avut parte de figuri de atașament/părinți inconstanți în comportamentul față de
ei, ceea ce le-a generat un permanent sentiment de incertitudine, nesiguranță.
Nesiguranța generează îndoiala în disponibilitatea persoanei de atașament,
ezitare și o anxietate de separare (teama de a nu fi abandonați). Nesiguranța
generează și existența permanentă a preocupării de a "ghici" în ce stare este
celălalt, pentru a se putea adapta corespunzător. Toate acestea limitează și
îngrădesc curiozitatea și comportamentul de explorare. Ca urmare, acești copii
devin adulții care au o frică permanentă de a nu fi părăsiți și, prin urmare,
comportamentul lor este în funcție de persoana a cărei atenție nu doresc să o
piardă, deci pot face orice, în orice situație pentru a păstra legătura
afectivă cu aceasta. Acești copii devin adulții care nu au încredere în sine și
care se simt permanent vinovați de ceva. Teama de a fi respinși sau abandonați
îi "paralizează" pe acești adulți deoarece credința lor este că mai devreme sau
mai târziu, pentru că nu sunt buni la nimic, vor fi părăsiți. În relațiile
intime acești adulți vor fi hipervigilenți spre a identifica orice indiciu care
le poate confirma scenariul negativ al abandonului și vor avea nevoie,
permanent, de reasigurări din partea partenerului că totul este în regulă.
Solicitarea acestui tip de comportament din partea partenerului necesită un
efort susținut și, de regulă, nu poate fi unul de lungă durată, deci și
relațiile adultului cu acest tip de atașament, cel mai probabil, nu vor fi
lungi.
- Adulții cu un Atașament Dezorganizat
de regulă nu stabilesc legături în viața lor.
- Vestea bună este că, deși acest model, al atașamentului primar, este foarte
puternic impregnat în neuropsihologia noastră, comportamentul de atașament,
aferent unui anumit tip, nu rămâne neapărat stabil pe parcursul vieții, ci
poate cunoaște anumite schimbări.
- Dar, deși este mai ușor să creștem un
copil sănătos (emoțional) decât să reparăm un adult disfuncțional, acest lucru
nu este imposibil. Chiar dacă tipul de atașament nu poate fi schimbat,
comportamentul de construire a relațiilor cu propria persoană și cu cei din jur
poate fi modificat, în primul rând prin conștientizare și mai apoi prin
depășirea disfuncțiilor într-un cadru terapeutic. Pentru persoana (copil sau
adult) care apelează la specialist, psihoterapeutul va prelua rolul figurii de
referință într-un cadru securizant, vindecând relația primordială și creând bazele
schimbării comportamentului.
- Cum putem construi pentru copiii noștri un
atașament securizant?
- Așa cum am arătat anterior, bazele
atașamentului se pun începând din primele luni de viață. Din a doua jumătate a
primului an de viață tipul de atașament devine observabil. Următorii doi ani
sunt foarte importanți și definitorii în dezvoltarea sistemului de atașament al
ființei umane. Dar nu este întotdeauna ușor ca părinții să asigure, în această
perioadă critică, o legătură afectivă securizantă pentru copil. Multe din
experiențele trecute sau prezente din viața părinților sau a copilului pot
schimba traiectul firesc al dezvoltării emoționale, adică pot influența reușita
asigurării echilibrului și siguranței afective.
- De o importanță crucială în stabilirea atașamentului
este mama. Ea este cea care prin atitudinea ei blândă, disponibilă,
încurajatoare, va crea o bază de securitate și prin urmare un copil sigur,
încrezător în forțele proprii și cu o imagine de sine pozitivă. Înțelegându-ne
cât mai bine copilul și fiind prezente în relația cu el, noi, mamele, putem
răspunde adecvat nevoilor lui și putem participa mai bine în această relație
emoțională cu el. Dar nu numai mamele au un rol în crearea atașamentului
copilului, ci și tatăl, figura acestuia fiind la fel de importantă în
dezvoltarea copilului.
- Cum putem să fim mai atenți la nevoile
copilului și să-l înțelegem? Ținând cont de câteva aspecte simple. În primul rând,
atunci când comunicăm cu copilul nostru, este nevoie să îl privim în ochi, cu
afecțiune, din privirea noastră el să simtă o emoție pozitivă care să îi
transmită siguranță și fericire. Contactul vizual menține conversația și
atenția copilului la noi, întârindu-i acestuia, totodată, sentimentul că este
important pentru noi, atât persoana lui, cât și mesajul pe care ni-l transmite.
Un alt aspect important este să avem în atenție ce emoții exprimă fața noastră
în comunicarea cu copilul sau doar în prezența lui. Dacă noi vom exprima
preponderent tristețe, supărare, îngrijorare, copilul va prelua și aceste
stări, dar și expresiile faciale care le acompaniază, iar în timp, vom
descoperi un copil trist, preocupat și vom pune aceasta pe seama faptului că el
are o problemă. O față zâmbitoare sau cel puțin relaxată îi va imprima
copilului o stare de bine și siguranță. Tonul vocii este foarte important,
deasemenea. Când este mic, copilul nostru nu înțelege sensul cuvintelor
pe care le folosim, dar poate face diferența dintre un ton care este aspru, indiferent
sau preocupat și un ton care transmite sensibilitate, interes, preocupare, și
înțelegere, aceste două maniere de a vorbi influențând starea lui emoțională în
mod diferit. Îmbrățișările și atingerile sunt baza dezvoltării creierului
deoarece prin felul în care ne atingem copilul, îi transmitem stările noastre
emoționale. Cu cât ne vom îmbrățișa copilul mai frecvent, cu atât acesta se va
dezvolta mai armonios și va avea mai multă încredere în sine și în lumea
înconjurătoare. Cu cât ne vom raporta la copilul nostru ca la o persoană cu
adevărat importantă pentru noi și nu doar "ca la un copil", cu seriozitate și
autenticitate, cu atât șansele ca el să crească frumos sunt mai mari. Iar
pentru acesta este nevoie doar să fim mame/tați/ SUFICIENT
DE BUNI pentru copiii noștri!
- Un atașament sănătos, adică
unul sigur, este puntea copilului către independență și libertate interioară,
către autonomie, către construirea relațiilor sănătoase pe tot parcursul vieții
și este primordial în sănătatea sa mentală. Deci, un copil fericit este un copil cu un
atașament sănătos!